ראיונות עבודה בתעשייה – הטיפים שיעשו לכם סדר

סיימתם בהצלחה את פוסט הדוקטורט? ברוכים הבאים לשוק העבודה – מה כותבים בקורות החיים?
האם לכלול בהם פרסומים? כיצד צולחים ראיון עבודה? כל השלבים בדרך לראיון העבודה במאמר שלפניכם. בהצלחה!

אחרי שנות לימודים ומחקר מרובות, הגיע הזמן לחיפוש ומציאת עבודה. השאיפה הטבעית של כל חוקר צעיר היא להשתלב בתחום אותו הוא חקר. כדאי לדעת שישנן מספר דרכים לעשות זאת.

עבודה בשני מסלולים:

ניתן לחלק את עולם העבודה עבור חוקרים לשני מסלולים עיקריים: משרה באקדמיה ומשרה בתעשייה. למרות החלוקה הראשונית, כדאי לדעת שיש נקודות השקה מרובות בין האקדמיה לתעשייה ויכולת ההשתלבות בתעשייה בתחומי המחקר היא רבה. במאמר זה נתמקד בטיפים לראיונות עבודה בתעשייה.

טיפים לראיונות עבודה בתעשייה

הליך הקבלה לעבודה כולל מספר שלבים – הגשת קורות חיים, יצירת קשר מטעם המעסיק או חברת כח האדם מטעמו, זימון לראיון עבודה ראשוני, ראיונות המשך, מרכזי הערכה ומבחנים, בהתאם לאופי החברה והמשרה.

קורות חיים – אורך, מבנה ותוכן

  • קורות החיים הם ההיכרות הראשונית של המעסיק אתכם, ועל כן חשיבותם. על מנת שהמעסיק יבחר לבחון דווקא את קורות החיים שלכם מתוך מאות, מומלץ לכתוב פסקה קצרה וממוקדת אודות התאמתכם למשרה אליה הגשתם את קורות החיים. הקפידו לא להאריך במילים ולציין נתונים רלוונטיים בלבד בגוף המייל. פסקה טובה תגביר את סיכויי פתיחת קובץ קורות החיים שלכם.
  • הגבילו את אורך מסמך קורות החיים שלכם לדף עד שניים – אחרת סביר שהם לא ייקראו או ייקראו חלקית.
  • מוטב לשלוח את קורות החיים בקובץWORD על פני PDF כדי לאפשר לקוראיו לערוך חיפוש בטקסט וכדי שאיכותו לא תיפגם במידה והוא עובר ;’תחנות’; בדרך בתוכנות ההשמה השונות.

תוכן קורות החיים

  • קורות חיים המיועדים לתעשייה צריכים להיות מותאמים לכך.
  • כתבו את הפרטים החשובים והרלוונטיים ביותר עבור המשרה. אין צורך למשל בציון ת.ז.. בנוסף, לעיתים עדיף שלא לציין את אזור מגוריכם, כיוון שהם עלולים להיות גורם מסנן. זאת בפרט כשטרם שבתם או שבתם לא מזמן ארצה, ואזור מגוריכם הוא זמני או נתון לשינויים בהתאם למשרה שתמצאו.
  • ציינו את ההתמחויות שלכם בתחום הטכנולוגי והקליני. אין צורך בפירוט הפרסומים כולם, אלא די בציון מספרם ובהבאת דוגמא מרשימה אחת. כנ”ל לגבי כנסים, פטנטים וכדומה.
    שירות צבאי – שירות משמעותי, תעודות הצטיינות וכדומה יכולים להעיד על אישיותכם ויש להם יתרון.
    תחביבים – ציינו תחביב במידה ויש בו כדי להעיד על אישיותכם – התמדה, נחישות, כח רצון, יכולות וכדומה.

איך לצלוח ראיון טלפוני?

אם התקשרו אליכם, סימן עברתם שלב אחד וזה משמח. על אף שהראיון הטלפוני בודק בעיקר נתונים ראשוניים כמו בדיקת תחומי ידע או אזור מגורים, מומלץ להיערך אליו ולקיים אותו בנחת. הציעו להם לחזור אליכם במועד שתקבעו והיו מוכנים מראש. אל תשכחו לבקש את מספר הטלפון אליו ניתן לחזור כמובן.

לפני קיום השיחה, עברו שוב על הגדרת המשרה כדי לדעת מה הם מחפשים ולענות בהתאם. בנוסף, אם תצליחו לדלות מידע מחברת ההשמה או ממחירי השוק אודות השכר, זה יכול לסייע לכם, למרות שתמיד מומלץ להתחמק משאלה זו

בעת הראיון הטלפוני ולחתור להגעה לראיון. בעת הראיון הטלפוני, היו מול קורות החיים שלכם, על מנת שתוכלו לענות במדויק לשאלות אודות מקומות עבודה קודמים. חוסר תיאום ביניכם לבין קורות החיים הנמצאים אל מול המראיין עלולים לגרור בעיה של חוסר אמינות. בנוסף, היו זהירים במילותיכם. אל תתבטאו בשליליות אודות מקומות העבודה שעזבתם. זכרו שגם שיחה זו תורמת לרושם הראשוני עליכם, על אף שהיא בוחנת נתונים יבשים.

ראיון עבודה – לפני, תוך כדי ואחרי

ברכות, הגעתם לשלב ראיון העבודה. לשלב זה חשיבות מכרעת שכן הוא יקבע האם התהליך יתקדם או שההתקשרות בין הצצדים תגיע לקיצה. על כן, כדאי להיערך לראיון כמיטב יכולתכם. למרבית השמחה, ניתן להתכונן לראיון במידת מה, מאחרואחרי הכל, לראיונות מסוג זה יש אופי ומבנה דומים בחלק גדול מהמקרים.

הכנה עצמית ברמת תוכן השיחה

עשו שיעורי בית – לימדו פרטים על החברה אליה אתם מתראיינים – פעילותה, הישגים, משקיעים, האנשים הממלאים בה תפקידים בכירים. אפילו מי המראיין שלכם. היום ניתן לקבל מידע מספק ומקיף מרשת הלינקדאין, וכדומה. בנוסף, הכינו עצמכם להצגה עצמית של כ 20 דקות. פתיח קצר ברמה האישית, לאחריו תוכלו לפרט בקצרה אודות ניסיונכם. התחילו בהווה, משם סקירה קצרה על תפקידי העבר, ולבסוף מדוע חשוב לכם לעבוד בחברה זו ובתפקיד זה. זכרו תמיד את הגדרת המשרה והדרישות המצופות מכם, ותנו להן ביטוי בדבריכם.

השאלות שעולות בכל ראיון והדרך לצלוח אותן

  • ספר על עצמך – היו ממוקדים. ספרו את הדברים הרלוונטיים ביותר.
  • מהם יתרונותיך? הקפידו לתת דוגמא המבטאת את הערך שציינתם.
  • מהם חסרונותיך? חשוב להיות כנים בתשובותיכם, אך גם חכמים. ציינו תכונה שידועה לכם מעברכם, אך תנו לה מענה וציינו כיצד שיפרתם נקודה זו. שאלת היתרונות והחסרונות יכולה לבוא בצורות שונות, דוגמת מה אחרים חושבים עליך?
  • מהן ציפיות השכר שלך? אם יש באפשרותכם להבין קודם לכן כמה נוהגת החברה לשלם, מה טוב. במידה ולא, תוכלו להיעזר בטבלאות השכר המפורסמות ביחס לתפקיד אליו אתם מתראיינים. אך הזהרו שלא להיות נחרצים, כיוון שישנם פרמטרים רבים המרכיבים שכר כגון ניסיון ונתונים אחרים, שיתכן ואתם חסרים אותם, מתוך הנחה שזוהי משרתכם הראשונה בתחום. שמרו את עניין ההתמקחות על השכר לשלב בו תדעו שאתם רצויים לחברה.
  • מי מראיין אותי? דעו כי ישנם סוגים שונים של מראיינים, ועליכם להשכיל ולהבין מי עומד מולכם ולענות לו בהתאם. זכרו תמיד להיות ממוקדים ולזכור את מטרת הפגישה, את הגדרות המשרה ואת רצונכם להתקבל, והדבר יסייע לכם ל’זרום’ בהתאם למראיין ולא לסתות מהדרך. לעיתים המראיין שלכם לא ייתן לכם שום סימן שאתם עונים לשביעות רצונו, אך אין זה אמור להפריע לכם לעשות את המיטב. לעיתים תתקלו במראיין חברותי, שיקליל מעט את השיחה, אך שוב, זכרו לענות בהתאם לשאלות ולא להיגרר לאמירות מיותרות שעלולות לפגוע בראיון ובסיכויי קבלתכם.

הערכות כללית לראיון העבודה

ישנם לא מעט פתגמים ידועים אודות משמעותו של הרושם הראשוני, והדבר אינו פוסח גם על מנהלים, שעל פי מחקרים כ 93% מהם בוחרים את עובדיהם על פי הרושם הראשוני – שפת הגוף, מראה, לבוש, יציבה ועוד. לכן, הקפידו על לבוש הולם, עמידה זקופה, קשר עין ולחיצת יד ראוייה.

בדקו מהו אופי החברה אליה אתם מגיעים הן ברמת קוד הלבוש והן ברמת הלך הרוח והגיעו בהתאם. למשל, חברה רצינית ומעונבת לא תראה בעין יפה התנהגות שיכולה להתפרש כקלות דעת או חוסר רצינות. באותה מידה, חברה שהלך הרוח שלה מתאפיין בביטחון עצמי, פחות תאהב אדם שישדר צניעות יתר.

זכרו שראיון העבודה שלכם מתחיל כבר בהגעתכם לבניין. אינכם יודעים מי צופה בכם ומה הוא בוחן. כל התנהגות שלכם יכולה להשפיע לטובה או לרעה על המשך דרככם.

הקפידו להגיע כ 10 דקות לפני תחילת הראיון. הגיעו עם קובץ קורות חיים משלכם וכלי כתיבה למקרה ותרצו לציין משהו חשוב. שמרו על קשר עין במהלך הראיון, היו נינוחים אך לא זחוחים. חייכו ושבו באופן מכבד. דעו שללחיצת היד שלכם חשיבות רבה. לחיצה רפה או חלקית מעידה על רפיון וחוסר ביטחון, תכונות שאינכם רוצים לשדר.

חשוב לזכור!

  • בשלב חיפוש העבודה ושליחת קורות החיים, כדאי לברר אם ישנו עובד שהנכם מכירים בחברה בה אתם מתעניינים או אפילו בחברות שונות בתחום בו אתם מחפשים. לעיתים שליחת קורות החיים דרך מקור בתוך החברה עשויה להקל או להוביל לכך שמישהו ישים לב לקורות החיים שלך.
  • שלחו את קורות החיים שלכם בעברית ובאנגלית לנוחיות המראיינים ולצורכי המשרה.
  • הקפידו להשתיק את הטלפונים לפני תחילת הראיון.
  • דעו שלא מקובל לשאול שאלות על שכר או להתנות תנאים – אלא בשלבים מאוחרים יותר כשידוע לכם שאתם רצויים לחברה.
  • אל תענו תשובות זחוחות או ריקות שיכולות ליצור אנטגוניזם.
  • אל תדברו על פוליטיקה, על נושאים טעונים או על אנשים / קולגות מתוך הארגון או מחוצה לו.
  • אל תפרטו אודות חולשות שלא לצורך ואל תפזרו אמירות לאוויר ללא קשר לשאלה שנדרשתם אליה.
  • אין צורך לפאר את כישלונותיכם ולהעמיק בהם.
  • לרוב, המראיין ייתן מקום לשאילת שאלות – זה הזמן להתעניין בארגון, ואף לשאול את המראיין על תפקידו. בנוסף, התעניינו מהו המשך תהליך הגיוס.
  • השאירו כרטיס ביקור במידה ויש לכם ובקשו כרטיס ביקור מהמראיין.

הזדמנות שנייה לראיון

במידה ומסיבה כלשהי אתם חשים שהראיון לא צלח, נסו את מזלכם ושלחו מייל בנושא, בו אתם מציינים את הסיבה בגינה לא הייתם במיטבכם בעת הראיון, ושהייתם שמחים על ההזדמנות לקיים ראיון נוסף. אולי תהיה לכך השפעה.

ממליצים

הקפידו לבחור ממליצים מתאימים שיעבירו מסר חיובי אודותיכם. שוחחו עימם לפני ובררו איתם מה אופי המלצתם ועל מה הם ידברו במידה ויישאלו.

שלב מרכזי ההערכה

ישנן חברות שעורכות מרכזי הערכה ומבחנים שונים. אופי המבחנים וההחלטה אלו מועמדים נבחנים ובאילו שלבים, הם תלויי ארגון ותפקיד. לרוב מרכזי הערכה רלוונטיים יותר למשרות בהן יש אלמנטים אישיותיים המשמעותיים לאופי המשרה.

השתדלנו לתת לכם מידע רלוונטי לקראת ראיונות העבודה הצפויים לכם, ואנו מאחלים לכם בהצלחה רבה. אנו עוסקים בנושאים אלו באופן נרחב, ולפי כך תוכלו למצוא באתר וובינרים רבים העוסקים בתכנון קריירה, בדרכים לקבלת מסלול קביעות אקדמית, המשמעויות של עבודה בתעשייה, מדריכים לחיפוש עבודה ועוד. אנו ממליצים לכם להיכנס ולהעמיק בנושא המעניין אתכם מתוך מגוון הוובינרים באתר.

– לצפייה בוובינרים הקשורים בעולם העבודה – מוזמנים להיכנס לארכיון הוובינרים- לחצו כאן

כתבות דומות

תחרות חדשנות למלחמה באנטישמיות // ד”ר רועי צזנה

השנה היא שנת 2024. בערים המתקדמות בעולם אפשר למצוא מכוניות אוטונומיות על...

ראיון עם מדען חוזר, עם ד”ר אהרון (רוני) אזגורי

משרה נוכחית – מרצה בכיר במחלקה להנדסה כימית וביוטכנולוגיה באוניברסיטת אריאל. באילו...

מסר ליום האשה מיו”ר הארגון, פרופ’ רבקה כרמי

לכל מדעניות רשת סיינס אברוד באשר הינכן, שלום וברכה. יום האשה השנה...

ראיון עם מדענית חוזרת, עם ד”ר מיכל ארד

משרה נוכחית – VP Academia and Science, Awz Ventures באילו תחומים עסקו...

אירוע הפתיחה של Synergy Innovate של את”א יוצא לדרך!

האם תהיתם איך חדשנות ברפואה באה לידי ביטוי במלחמת חרבות ברזל? איך...

התפרסם הקול הקורא השני לתוכנית לתמיכה בהעסקת חוקרים מצטיינים במעמד חוקר בשיתוף עם המרכז לקליטה במדע במשרד העלייה והקליטה

***שימו לב, מועד ההגשה נדחה ל 12.5.24*** הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה...

הכירו את מרכז הסרטן המשולב הטכניוני – ראיון עם מנהל המרכז (שמגייס!)

שלום פרופ’ אמיר אורין, ראש מרכז הסרטן המשולב הטכניוני ספר על המרכז: מרכז...

יש לך דוקטורט, או עד שנה לסיומו? זה הזמן להוביל את השינוי

נפתחה ההרשמה להגשת מועמדות למחזור י”ד של תוכנית ממשק – ממדע למדיניות, מבית...

התפרסם קול קורא למתן מלגות למדענים חוזרים ע”ש יצחק שמיר למשתלמים במחקר לשנת 2024

משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה (להלן – המשרד) מפרסם בזאת קול קורא לקבלת...